Slovní úloha o žížalách, kterou jsem si přinesla z listopadového elixíru a žáci VII. třídy
Na tabuli jsem napsala:
Kuře dokáže tahat silou 1,5 N. Snaží se ze země vytáhnout žížalu. Žížala sama nesnese větší namáhání než 1,5N. Nechá se tedy raději vytáhnout ven. Přišlo druhé stejně silné kuře. Začnou se o žížalu přetahovat. Jak to dopadne?
Návrhy žáků na řešení zněly podle očekávání od drasticky přetržené žížaly, přes možnost, že jim žížala uteče, až po možnost, že jedno kuře sezobne žížalu celou. Jen jedna žákyně tvrdila, že se vlastně nestane nic.
Diskuse byla natolik živá, že jsme se rozhodli úlohu zahrát jako maňáskové divadlo. Ve dvouhodinovce výtvarné výchovy a při pracovkách vzniklo několik pohyblivých kuřat a žížal s výsuvnými hlavičkami a klouby z nýtků. Nejtvrdším oříškem bylo uchycení siloměrů a zajištění tuhosti zvířátek. Jediný materiál, který se nám při pohybu nebortil, byla čtvrtka polepená barevným kartonem (pochopitelně oboustranně).
Když se nám podařilo vychytat všechna technická úsilí, sepsali jsme znovu všechna navrhovaná řešení a začali měřit.
Fakt, že se jen síly vyrovnají, byl pro všechny žáky (až na onu úspěšnou řešitelku) doslova šok.
Následovala diskuse, jak kuřatům poradit. Pochopitelně nakonec vyústila v parafrázi na větu: "Dejte mi pevný bod a pohnu Zemí."
Následně si žáci "hráli" se siloměry a stojanech a vymýšleli další zajímavé úlohy k vyzkoušení pro ostatní spolužáky.
Myslím, že tentokrát se žáci bavili nejen
při fyzice, ale i při vymýšlení výtvarné realizace.
Ing. Jiřina Ovčarová, ZŠ a MŠ Strupčice